Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    הוגש נגדך כתב אישום בגין גידול סמים? כך תפעל

    על פניו עבירה של גידול סמים היא עבירה חמורה, שכן מהי תכלית גידולם של אותם סמים אם לא לצרכי סחר?. 

    הוגש נגדך כתב אישום בגין גידול סמים? כך תפעל

    לכן, לא בכדי קבע המחוקק עונש חמור מאוד של עד 20 שנות מאסר בגין עבירה זו. אך חוק לחוד, ומציאות לחוד, אם אכן הוגש נגדך כתב אישום בגין גידול סמים, כיצד כדאי לך לפעול?

    תוכן עניינים

    מהי עבירה של גידול סמים?

    פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973, אוסרת למעשה על גידול, סחר, וגם על אחזקת סם, אפילו אם ההחזקה היא לצורך שימוש עצמי. הפקודה קובעת גם עונשים חמורים על עבירות של גידול סמים והפצתם, וכן היא קובעת גם עונש מאסר של עד שלוש שנים, למי שרק החזיק בסמים מסוכנים לצורך שימוש עצמי בלבד.

    בהתאם לפקודה, ברירת המחדל החוקית היא שכל סם מסוכן, ששמו מופיע בפקודה, הוא בעצם אסור לשימוש, החזקה והפצה.

    אם סם מסוכן לא מופיע בפקודה, הרי שהוא מותר להחזקה ושימוש. בין הסמים שאסורים להפצה או החזקה או גידול, הם: קנאביס, מתאדון, ועוד. באשר לגידול סמים, מטיל סעיף 6 לפקודה איסור חמור על גידול של סמים. האיסור חל על גידול, ייצור, הפקה, והכנה. החריג לאיסור, בהתאם לסעיף 6 כאמור, הוא במקרה שבו למי שמגדל, יש רישיון לכך ממשרד הבריאות.

    המציאות מלמדת באופן דיי שכיח, שהנתפסים בביצוע עבירה של גידול סמים מסוכנים, הם אנשים תמימים וחיובים. כך של פניו, הכותרת של העבירה עשויה להיות מאוד מבהילה, אך למעשה לא אחת מדובר באנשים נורמאטיביים, שמגדלים סמים מסוכנים רק לשם שימוש עצמי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אם הוגש נגדי כתב אישום בגין גידול סמים – כדאי לי לנהל משפט?

      אם הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה של גידול סמים, קיימות בפנייך שתי ברירות. הראשונה היא להודות באשמה, ולפנות לשלב של טיעונים לעונש, במסגרתו תוכל לשכנע את בית המשפט להקל בעונשך. השניה היא לנהל משפט פלילי, ולשכנע את בית המשפט כי אין דיי ראיות לשם הרשעתך.

      חשוב להדגיש כי כל מקרה נבחן לגופו, וישנם מקרים שבהם רצוי אפילו לנהל הליך פלילי במסגרת עבירה של גידול בסמים.

      אם לדוגמא החיפוש שבמסגרתו נתפסו הסמים היה לא חוקי, או אם המעצר לווה באלימות, או אם קיים ספק לפיו המקום שבו נמצאו הסמים שייך לנאשם, אז אולי כדאי לחתור לניהול הליך פלילי.

      מנגד, ישנם מקרים שבהם דווקא כדאי לבחון אפיק חלופי, שהוא לאו דווקא ניהול משפט פלילי. לדוגמא, אם המעצר נעשה באופן תקני, וכך גם החיפוש (כמו שבדרך כלל במקרים כאלו), ואם מדובר בנאשם חיובי ללא עבר פלילי, שאכן גידל את הסמים בביתו לשם צריכה עצמית בלבד. אז אולי כדאי לחתור לעונש מקל, ואפילו להליך הנקרא "אי הרשעה".

      האם ייתכן שבית המשפט לא ירשיע אותי בעבירה?

      משמעותה של אי הרשעה בהליך הפלילי היא שבית המשפט קובע בעצם כי הנאשם ביצע עבירה, אך הוא לא מרשיע אותו באופן פורמאלי. המשמעות היא ברורה, לפיה לא יוותר רישום פלילי בגיליון ההרשעות של הנאשם. הרשעה פלילית, עשויה לפגוע קשות בקריירה של נאשם, ללא עבר פלילי.

      על מנת לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם, במיוחד בעבירה של גידול סמים, יש להוכיח תחילה שמדובר בנאשם ללא עבר פלילי. אם לנאשם עבר פלילי, אין כל משמעות לאי הרשעה.

      בנוסף, יש להוכיח שמדובר במעידה חד פעמית, ושגידול הסמים נעשה רק לשימוש עצמי ובשום אופן לא חלילה לצרכי סחר והפצה. כמו כן, הבסיס לאי הרשעה היא להראות "שלהרשעה" תהיה השפעה על קריירה של הנאשם, או יכולתו לעבוד במקצוע מסוים או מקום עבודה מסוים.

      על מנת לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם, יש להוכיח תחילה שמדובר בנאשם ללא עבר פליליכאשר בית המשפט יבחן האם להרשיע או לא להרשיע נאשם בעבירה של גידול סמים, יישלח הנאשם לראיון אצל קצין מבחן, שהוא עובד סוציאלי. קצין המבחן, מעניק לבית המשפט חוות דעת בדבר אישיותו של הנאשם, אופיו ועוד.

      לחוות דעתו משמעות גדולה מאוד על בית המשפט, שלא אחת ייטה לקבל את עמדתו. לכן, גם בעבירה של גידול סמים, חשוב מאוד לעשות רושם טוב על קצין המבחן, ולשכנע אותו בכדאיות וחשיבותה של "אי ההרשעה".

      למרות שמדובר בעבירה חמורה – אפשר להיחלץ ממנה:

      עבירה של גידול סמים היא על הנייר עבירה מאוד חמורה, אך המציאות מעידה כאמור שלא אחת מי שמגדל סמים, לא עושה זאת חלילה כדי להפיץ את הסמים ולפגוע בציבור, אלא כדי לעשות שימוש עצמי באותם סמים. בתי המשפט מודעים לכך, ולא אחת עבירה מאוד חמורה על פניו, יכולה אפילו להסתיים ללא כל הרשעה פלילית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף