Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם ומתי יכול שוטר לערוך חיפוש סמים בגופך?

    בדיקה גופנית אינה דבר נעים במיוחד. האם מותר לשוטר לבצע חיפוש סמים בבגדיך? האם אתה רשאי לסרב לו? ומה הדין לגבי בדיקת רוק לנהג? על כך במאמר שלפניכם.

    האם ומתי יכול שוטר לערוך חיפוש סמים בגופך?

    תוכן עניינים

    שוטר מוסמך לדרוש מנהג לתת לו דגימת רוק

    החוק מסמיך שוטר לעצור נהג ברחוב ולדרוש ממנו דגימת רוק לשם בדיקת סמים. סמכותו של השוטר אינה מותנית בקיומו של חשד סביר כנגד הנהג הנבדק, והוא רשאי לדרוש מהנהג להיבדק גם אם אין לו חשד ספציפי כנגדו.

    עם זאת, אין משמעות הדבר ששוטר רשאי לאלץ את הנהג לבצע את הבדיקה. הנהג רשאי באופן עקרוני לסרב לבדיקה, אלא שסירובו של הנהג מעמיד אותו בחזקת מסומם. כלומר, במקרה שהנהג מסרב, בית המשפט מניח באופן מוחלט כי הנהג היה תחת השפעת סמים בזמן הנהיגה, ועל ידי כך מרשיע אותו. מבחינה מעשית: לא משתלם לאף נהג לסרב לבדיקת רוק.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם מותר לשוטר לבצע חיפוש בבגדיך?

      סמכותו של שוטר לדרוש מנהג לתת לו דגימת רוק אפילו אם אין לו חשד סביר כנגדו – היא בבחינת היוצא מן הכלל.

      בדיקה זו נועדה לשם הגברת אכיפת הבטיחות בכבישים, ומלבדה אין לשוטר סמכות לבצע אף בדיקה מבלי שיש לו חדש סביר כנגד הנבדק. משום כך, שוטר אינו רשאי לבצע בדיקה על גופו של אדם, על ידי מישוש בבגדיו למשל, אם אינו חושד בו שהוא מחזיק סמים.

      נשאלת השאלה: האם כל שוטר שחש ב'חוש השישי' שלו שאדם מחזיק סמים רשאי לבצע חיפוש בבגדיו?

      התשובה היא שלילית. בית המשפט קבע כי רק במקרה שישנו חשד אובייקטיבי ניתן לבצע את החיפוש. כלומר, לא די בכך שהשוטר מרגיש מבחינה סובייקטיבית שהאדם חשוד, אלא צריך שיתקיימו בשטח סימנים אובייקטיביים המגבירים את הסיכוי שהוא מחזיק או משתמש בסמים. למשל: התנהגות מוזרה המלמדת על כך שהוא מסומם, ריח של סמים וכדומה.

      שוטר אינו רשאי לבצע בדיקה על גופו של אדם, על ידי מישוש בבגדיו למשל, אם אינו חושד בו שהוא מחזיק סמים

      בית המשפט עשוי לפסול ראיה שהושגה על ידי חיפוש שלא כדין

      תתארו לכם את המצב הבא: אזרח הולך לתומו ברחוב ושוטר מחליט לעצור אותו. האדם נראה כרגיל, מתנהג כרגיל ואין שום רמז לכך שהוא מחזיק או משתמש בסמים. בכל זאת, השוטר מחליט על דעת עצמו לבצע בו חיפוש. או אז מתברר שהשוטר קלע בינגו: בכיסו האחורי של האזרח נמצאה כמות גדולה של סם.

      ובכן, לאור האמור לעיל, השוטר נהג שלא כדין. אסור היה לשוטר לחפש בבגדיו של האזרח, מכיוון שהוא לא התנהג בצורה מחשידה ואף לא היה בשטח שום ממצא אובייקטיבי המעלה חשד. למרות זאת, אחרי שהשוטר עשה את מה שעשה, לכאורה יש לנו כאן ראיה ניצחת! נמצאה בכיסו של אותו אדם חבילת סמים גדולה!

      נשאלת השאלה: האם ניתן להרשיע את אותו אדם בגין החזקת סמים?

      התשובה היא: אם הראיה היחידה כנגדו היא הימצאות הסם בכיסו האחורי – יתכן בהחלט שלא.

      אמנם הראיה ברורה כשמש – אותו אדם החזיק כמות גדולה של סם – אבל בית המשפט עשוי לפסול את הראיה מחמת שהיא הושגה באמצעים פסולים. לעתים, בית המשפט יעדיף לוותר לגמרי על ההרשעה של הנאשם, ובלבד שלא להשתמש בראיה שהושגה באמצעים פסולים.

      הסיבה לכך נעוצה במה שמכונה 'איזון בין האינטרסים של הציבור'. אמנם יש לציבור אינטרס להעניש עבריינים שעברו עבירות פליליות [החזקת סם היא עבירה פלילית], אך מנגד יש לציבור גם אינטרס למנוע משוטרים לבצע חיפוש שלא כדין. בית המשפט שוקל היטב את האינטרסים השונים ומכריע בכל מקרה ומקרה איזה אינטרס גובר.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף