Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    אתה חשוד בעבירת תיווך בסמים? כך תפעל

    בישראל חל איסור על שימוש, גידול ומכירה של סמים. בין היתר, חל גם איסור על תיווך לצרכי סחר בסמים.

    אתה חשוד בעבירת תיווך בסמים? כך תפעל

    תכלית האיסורים הללו היא למנוע שימוש בחומרים מסוכנים שעשויים לפגוע קשות בבריאותם של אנשים, רווחתם, וגם כדי להילחם ולמנוע התפשטות של פשיעה מאורגנת. אך אם בכל זאת אתה חשוד בעבירה של תיווך בסמים, כיצד תוכל לפעול?

    תוכן עניינים

    מהו תיווך בסמים?

    פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973, מסדירה ומגדירה את כל נושא השימוש בסמים אסורים במדינת ישראל. הפקודה קובעת בעצם ברירת מחדל, לפיה כל "סם" הנקוב בפקודה, הוא בעצם אסור לשימוש.

    הפקודה מטילה איסור בעצם על סוג של שימוש בסם, בין אם לשימוש עצמי, ובין ובוודאי לצורכי הפצה ומכירה. כמו כן, אוסרת הפקודה על גידול סמים, ואף על אחזקת כלים לגידול ועישון סמים.

    באשר לעבירת התיווך בסמים, קובעת הפקודה בסעיף 13 איסור מוחלט על ייצוא, ייבוא, סחר או כל עסקה בסמים מסוכנים, אלא אם קיים רישיון לכך. יודגש גם כי העונש על עבירה בהתאם לאותו הסעיף עומד על 20 שנות מאסר.

    מכאן, שסעיף 14 לפקודת הסמים המסוכנים, מטיל גם כן איסור על "תיווך" בעסקה בהתאם לסעיף 13 המוזכר. כלומר, חל איסור גם על תיווך בעסקה של ייבוא או ייצוא או סחר בסמים. על מנת לפשט, זו לשון הסעיף האוסר על תיווך: "לא יתווך אדם – בין בתמורה ובין שלא בתמורה – בפעולה אסורה לפי סעיף 13". העונש על תיווך בעסקאות סמים עומד גם הוא על 20 שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדוע חשוב לבחור בטקטיקה נכונה בעבירה של תיווך בסמים?

      היות ומדובר בעבירה חמורה, עדיין עשויות להיווצר סיטואציות שבהן אנשים תמימים יכולים להיתפס בעבירה של תיווך בסמים.

      דיי בכך שחבר קרוב ללא עבר פלילי, יכיר לחברו חבר אחר, שברשותו מנת סם. כמו כן, דיי בכך שאותו חבר ימכור לחבר השני מנת סם, לשימוש עצמי בלבד, כדי להוות עבירה של "תיווך".

      בעצם, אותו "מתווך" באותן הנסיבות הוא לכאורה אדם נורמאטיבי ותמים, שסה"כ ניסה לסייע לחברו המשתמש לעיתים בכמות מזערית של סם, לשימוש העצמית כמובן בלבד. לכן, למרות שמדובר בעבירה חמורה, כל מקרה נבחן לגופו.

      מניעת התייעצות בעו”ד עבירות סמים, עשויה להשליך על ההליך הפלילי כולו ואף להביא לעיתים לזיכוי מוחלט של נאשם

      כיצד תפעל אם אתה חשוד בעבירה של תיווך?

      אם נתפסת ונחשדת בעבירה של תיווך בסמים, אתה יכול לפעול במספר דרכים שחלקן תוכלנה לסייע לך לעיתים להיחלץ לחלוטין מהעמדה לדין, וחלקן תוכלנה בעתיד, להפחית מעונשך.

      ככל שמדובר באדם בעל עבר פלילי, במיוחד בעבירות של סחר בסמים, ובתיווך, סביר להניח שעונשו יהיה משמעותי, וגם הרישום הפלילי לא יפגע בו. אך מה קורה שמדובר באדם תמים, שנקלע בתמימות לסיטואציה שבה הוא בעצם "מתווך" בסחר בסמים לכאורה?. להלן מספר עצות, שבוודאי לא מהוות רשימה סגורה:

      1. לבקש היוועצות בעורך דין בשלב החקירה: הכלל החשוב ביותר, הוא לבקש להיוועץ בעורך דין, בטרם החקירה הראשונה. מניעת התייעצות בעורך דין עבירות סמים, עשויה להשליך על ההליך הפלילי כולו ואף להביא לעיתים לזיכוי מוחלט של נאשם.
      2. לזכור – השוטרים הם לא "חברים": יש להימנע מלנהל "סמול טוק" עם שוטרים, שלא במסגרת החקירה, ובוודאי שלא על העבירה שבגינה נתפסת. כל אמרה שלך, נרשמת לאחר מכן, ויכולה לשמש נגדך בהליך הפלילי.
      3. לקראת כתב אישום – לבקש שימוע: בעבירה של תיווך בסמים, לפני הגשת כתב האישום, יש לך זכות שימוע בפני התובע. שימוע הוא הליך שבו התובע שומע את טענותייך או טענות עורך דינך, והוא עשוי להשתכנע להפחית מהעבירה או אף לבטל את כתב האישום. אם מדובר בנסיבות תמימות, שימוע עשוי דווקא להאיר את עיני התובע, ואולי לסייע לך.
      4. להגיש בקשה לעיכוב הליכים: ניתן בד בבד לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לעיכוב הליכים. המשמעות היא שההליך יעוכב, ובכך לא יתנהל הליך פלילי נגד הנאשם. עיכוב הליכים נעשה תמיד בתנאים, ובנסיבות מיוחדות. הוא בוודאי לא נועד לעבריינים בעלי רישום פלילי פורה, וכאלו שיש להם עבר בעסקאות סמים ובתיווך. יוער שעיכוב הליכים רלוונטי לאחר הגשת כתב אישום, ולא לפני.
      5. לבחון אפיק של אי הרשעה: במידה והוגש נגדך כתב אישום, אפילו בעבירה חמורה של תיווך בסמים, בנסיבות שבהן אין לך עבר פלילי קודם, ניתן לבחון אפיק הנקרא "אי הרשעה". לבית המשפט יש סמכות לקבוע שאדם ביצע עבירה, אך לא להרשיעו. המשמעות היא שלא נרשם רישום פלילי. אך גם לאי הרשעה, נלווה עונש.התנאים לאי הרשעה הם: היעדר עבר פלילי, וראיה לכך שהרשעה עשויה לפגוע באופן ממשי בקריירה של נאשם או בקבלה לעבודה מסוימת. גם בעבירה חמורה יחסית של תיווך בסם, עשוי בית המשפט לעיתים לא להרשיע, במיוחד אם מדובר במקרה "תמים".

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף